総説 | Coldness of the Body and Pregnancy in Japanese Women | Kazuko Tanaka ほか |
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原著 | 公立大学看護学生の学生FD活動と大学への愛着形成 | 吾郷美奈恵ほか |
原著 | 糖尿病合併精神疾患患者のエンパワメントにつながるコミュニケーションのコツ | 石橋照子ほか |
原著 | 地域在住一般高齢者の地中海式食事の認知機能に対する影響 −地域特産品のエゴマ油を使用− |
山下一也ほか |
報告 | 看護過程演習にチーム基盤型学修(TBL)を導入した学修の効果 | 船橋眞子ほか |
報告 | 1年過程で学ぶ助産師学生の自己学習力の推移 −講義終了後、実習終了後、修了式直前の調査より− |
藤田小矢香 |
報告 | 園芸作業を通して育まれた精神疾患患者の就労につながるエンパワメント | 松谷ひろみほか |
報告 | 国際看護教育における当事者参加授業の学習効果 | 古場真理ほか |
報告 | 出雲大社参拝にて自律神経のバランスが改善した1例 | 山下一也ほか |
chilliness of the body in daily life. A cold constitution with greater discomfort for chilliness is called "hi-e-sho" in Japanese, which has been identified more in females than in males. The purpose of this paper was to review articles regarding the coldness of the body and pregnancy in Japanese women, and to analyze the current situation of this field of study and develop prescriptive implications for maternal health care. We searched using the key terms "pregnant women" and "hi-e-sho" in Japanese, to find related articles. The meta-analysis revealed that more than half of pregnant women had experienced coldness of the body in daily life, and pregnant women with a cold constitution had a higher rate of minor disorders during pregnancy. Subjective symptoms of coldness of the body were associated with the outcomes of premature rupture of membranes, premature delivery, prolonged labor, and uterine inertia. It was concluded that the prevention of coldness of the body in pregnant women led to risk reduction of abnormal delivery such as premature delivery and prolonged labor.
Pregnant Woman, Chilliness, Abnormal Delivery, Minor Disorder of Pregnancy
公立大学看護学生の学生FD活動と大学への愛着形成の関係を明らかにし、学生の視点を活かした大学教育について検討することを目的に、公立2大学の看護学生全員558名を対象に、無記名自記式の調査を行った。
調査票は502名から提出があり(回収率90.0%)、無効回答3名を除いた499名を分析対象とした。大学への愛着として調査した集団同一視尺度得点は(最高49点-最低7点)、大学教員と話をするなどの交流が[よくある](15.5%)30.3±7.4、[まあまあある](48.1%)27.7±6.9 、[あまりない](31.4%)25.1±6.4、[ぜんぜんない](5.0%)22.7±8.0で、教員と話すなどの機会がある学生ほど有意に得点が高かった(p<.001)。また、大学に第三志望で入学した者は第一や第二志望の者より集団同一視尺度得点は有意に低く、性や住まいとの差は認めなかった。一方、学生FD活動として紹介されている内容の希望有が無より、集団同一視尺度得点は高く、11項目中10項目で有意差を認めた。また、授業、資格取得、サークルや部活動、大学行事、社会活動、就職活動に力を入れた者ほど集団同一視尺度得点は高く有意な相関関係にあり、アルバイト・趣味・読書は有意な関係を認めなかった。
学生自身が主体的に取り組む活動を教員と交流しながら推進することは、より「大学を好きになる」こと繋がり、大学への愛着形成に寄与すると推察された。
This study explored relations between students'FD activities and forming an attachment to university and considered university education by putting students' viewpoint to account in nursing students at public universities. Participants in this study were 558 nursing students enrolled at two public universities. Five hundred two (90.0%) students provided ratings for Group Identification Scale. We excluded 3 individuals from the study because their data were incomplete. We analyzed the remaining 499 participants. An attachment to university was assessed by using the Group Identification Scale. Participants indicated that they communicated with teaching staffs very frequently (15.5%, 30.3±7.4), fairly frequently (48.1%, 27.7±6.9), fairly infrequently (31.4%, 25.1±6.4), very infrequently (5.0%, 22.7%±8.0). The more frequent communication with teaching staffs students had, the higher scores of group identification were. Group identification leads to an attachment to university. Scores of students who entered university as third choice were lower than scores of students who entered university as first or second choice regardless of gender and home. On the other hand, the students who want to join the student FD had higher scores than students who do not want to do it, and there were significant differences in ten out of eleven items. Moreover, the more students concentrated their energies on classes, certification, club activities, university events and job hunting, the higher the scores were. But there were no differences in part-time job, hobbies and reading. In conclusion, it is suggested that by promoting students' independent activities through associations with university staffs, students grow fond of university and it contributes to forming an attachment to university.
集団同一視尺度、愛着形成、看護学生、学生FD
group identification, forming an attachment, nursing student, student FD
目的
糖尿病を併せ持ち地域で生活している精神疾患患者を参加者とする患者参画型糖尿病教育に携わるスタッフのコミュニケーションをエンパワメント・アプローチの視点から分析し、そのコツを抽出し特徴を明らかにすることを目的とした。
方法
糖尿病教室の運営に関わってきたスタッフ3名を対象に、参加者とのコミュニケーションの様子を参加観察したフィールドノーツを作成した。コミュニケーションの持ち方に注目しカテゴリ化しコツを抽出し、特性を分析した。
結果
コミュニケーションのコツは【動機づける】【問題意識を高める】【自己開示を促す】【自己の振り返りを促す】【意思決定・行動化を促す】【定着化を促す】【コントロール感を高める】【満足感・継続意欲を高める】【自己成長の自覚を促す】の9つが抽出できた。その特徴は「参加者を信頼する姿勢」「自己決定を促す場づくり」「コーチングスキル」の3点であった。
結論
糖尿病を併せ持ち地域で生活している精神疾患患者を参加者とする患者参画型糖尿病教育に携わるスタッフのコミュニケーションをエンパワメント・アプローチの視点から質的に分析した結果、9つのコミュニケーションのコツを抽出し、その特徴を明らかにできた。今後も継続し、専門職のエンパワメント・アプローチに用いるコミュニケーションスキルを明らかにし、教育支援に活かしていきたい。
We practice the patient participation in planning style of diabetes education of mental illness out-patients combined with diabetes. We conduct a diabetes class at day-care center twice a month. In the class the group psychological education method is used. Learning combined with discussion is practiced in this method. The participants of this study were mentally handicapped out-patients complicated with diabetes at the day-care center. They participated in the class from the planning stage of the learning class. They chose what they want to learn as a theme. We continued the class for about two years. As a result, participants showed their behavior changes for the improvement of diabetes and empowerment process. In this study the empowerment approach in patient participation in planning style of diabetes education was investigated from the perspective of professional approach.
We tried to find staff 's knack for communication which leads to empowerment and clarify their characteristics.
Three staffs managed the diabetes class and they are our subjects. By using the participant observation method, we observed and recorded communicative interaction between staffs and participants on field notes .We analyzed the recorded field notes.
As a result, we found knack for communication. For example, motivating a participant, heightening participant's critical mind, and facilitating participant's self-disclosure. It was suggested that communications between participants and staffs empowered participants to self-manage their diabetes and facilitated effective place for the class.
コミュニケーションのコツ、精神疾患患者、糖尿病、患者参画型糖尿病教育、エンパワメント・アプローチ
knock for communication, psychiatric nursing, mental illness, diabetes, patient participation in planning style of diabetes education, empowerment approach
近年、アルツハイマー病は食事栄養との関連があると指摘されており、本研究ではオリーブ油をエゴマ油で代用し、地中海式食事の地域在住一般高齢者の認知機能低下の予防効果を検討した。対象を介入群(22名、平均年齢69.5±3.9歳)と普段通りの食生活(エゴマ油も使用しない)をしている住民、対照群(17名、平均年齢70.4±4.4歳)の2群に分類し、2年間の認知機能、赤血球脂肪酸分析などの経過を検討した。改訂版長谷川式簡易知能スケール、ミニメンタルテストでは介入群が有意に高かった。赤血球脂肪酸分析では、α-リノレン酸濃度が介入群の方が有意に高かった。本研究結果から、地域在住一般高齢者への認知機能に対するエゴマ油を使用した地中海式食事の効果が示唆された。
We reported the influence of Izumo Taiseisha visit was conducted on the autonomic nervous system. The subject was a 4th year female student at a nursing university who was usually stressed. Comparing before and after Izumo Taisha visit, autonomic nervous system activity was activated after worship, and autonomic balance was improved.
認知症、食事栄養、地中海式食事、エゴマ油、α-リノレン酸、地域在住一般高齢者
本研究の目的は、TBLを事前に実施した看護過程演習における学生の主体的学修の取組み、グループワークにおける協調性・積極性、糖尿病患者の看護に必要な知識の時期別の変化、および、主体的学修への影響因子を明らかにすることである。看護学科3年次生を対象に、選択式項目と自由記述からなる自己評価をTBL実施前・TBL実施後・看護過程演習終了時に実施した。学生の主体的学修の取組みを示す項目、グループワークにおける協調性・積極性を示す項目の大部分で、また、糖尿病患者の看護に必要な知識の項目の全項目で、TBL実施前と実施後、およびTBL実施前と演習終了時の得点比較で有意な向上がみられた。学生の主体的学修への影響因子には、【TBLのチーム討議による学修成果の享受】【成績に直結する準備確認テスト・ピア評価がもたらす学修の賦活化】【知識を深化させる学修方法に対する自己の課題の明確化】【今後のグループワークの成果に対する責任性の芽生え】【チームの学修過程に貢献できた充足感】の5カテゴリが得られた。主体的学修の促進には、自己の知識の深化を実感することや知識修得に向けた自己学修方法に対する課題の明確化が重要である。
The present study aimed to clarify the quality of voluntary learning by students during nursing process training, before which team-based learning (TBL) had been performed, factors inf luencing such learning, their level of cooperation and activeness in group work, as well as the period-specif ic changes in their knowledge needed for nursing care for diabetics, and to discuss effective education methods.
Third-year nursing students were requested to perform self-rating based on multiple-choice questions and free descriptions before TBL, after TBL, and after the above-mentioned training.
Both after TBL and after the training, signif icant increases were noted in the scores for the items regarding voluntary learning by students, those for most items regarding their cooperation and activeness in group work, and those for all items regarding their knowledge needed for nursing care for diabetics.
In addition, as factors inf luencing students'voluntary learning, 5 categories were clarif ied, examples of which were: "sharing learning effects through team-based discussions", "readiness assurance test that has a direct influence on performance, and learning activation resulting from peer review","clarifying the tasks of students regarding learning strategies aimed at deepening their knowledge", and"developing a sense of responsibility concerning the effects of group work" "Sense of fulf illment that an individual feels by contributing to the process of team-based discussions".
The results of our study suggest that, in order to promote voluntary learning by students, it is important for them to experience the improvement of their knowledge, and clarify the self-learning strategies they should adopt to deepen it.
主体的学修、看護過程、チーム基盤型学修
active learning, TBL (Team-based leaning), nursing process
本研究は1年過程で学ぶ助産師学生の自己学習力の変化を把握し、自己学習力の向上に向けた助産師の育成について検討を行うことである。調査対象は2013年度入学のA大学短期大学部専攻科で助産学を学ぶ学生18名である。前期の講義終了後と助産実習終了後、修了式直前に自己学習力について自己記入式質問紙調査を行った。結果、自己学習力の平均得点は講義終了後189.6点、実習終了後で198.4点、修了直前で194.2点であった。講義終了後から修了直前に向けて得点が有意に上昇した項目は「問11ほかの多くの人達よりうまく自己学習ができる」であった(p<0.05)。講義終了後から修了直前に向けて有意に下降した項目は「問17 学びたいことが沢山あるので一日の時間がもう少し長ければよいのにと思う」であった(p<0.05)。講義終了時より実習終了後で得点が高く、修了直前で得点が有意に低かった項目は「問25 新しいことを学ぶには様々な方法がある」(p<0.05)、「問1 生きている限り、学ぶことを楽しみたい」(p<0.01)であった。助産師基礎教育の1年間において、自己学習力は項目により変動があることが示された。
助産師学生、自己学習力、SDLRS(Self Directed Learning Readiness scale)、助産学基礎教育
midwife students, Self-Directed learning, SDLRS (Self Directed Learning Readiness scale), midwife basic education
本研究は、精神科病院において社会復帰に向けた段階にある精神疾患患者を対象とし、病棟内で行う園芸作業を通して育まれた就労につながる個人レベルでのエンパワメントの成果を明らかにすることを目的とした。園芸作業に継続的に参加した6名の精神疾患患者を分析対象とし、半構成的インタビューの内容を分析データとした。内容分析を用いカテゴリ化を進め、カテゴリ、サブカテゴリ毎の記録単位数を算出した。分析の結果、就労につながるエンパワメントの成果として、16サブカテゴリと3カテゴリが形成された。3つのカテゴリの中で『自己効力感の高まり』が全記録単位の52.8%、『将来起こりうることが予期できる』が26.4%、『他者へ関心が向く』が20.8%であった。『自己効力感の高まり』は【やりがい】、【満足感】、【責任感】、【心が穏やかになる】、【希望を抱く】、【コントロール感】など、『将来起こりうることが予期できる』は【成長への期待】、【予期不安】、【関心が湧く】、『他者へ関心が向く』は【他者との協働感】、【他者との一体感】などのサブカテゴリから形成された。3つのカテゴリは園芸作業を通して育まれた精神疾患患者の就労につながるエンパワメントの成果の中核となるものであると考えられた。
精神障がい者、園芸作業、就労、エンパワメント
mentally handicapped outpatients, horticulture therapy, employment, empowerment
背景と目的;国際看護教育の現場では、未だ試行錯誤を重ねながらその教育を実施している。国際看護論の授業において、当事者参加授業は学生の異文化や外国人当事者の理解に効果があるのではないかとの仮説のもとに、外国人看護師による当事者参加授業を実施し学習効果を解析した。
方法;看護学科2年生78名を対象に、当事者;経済連携協定に基づく来日5年目のフィリピン人看護師2名による授業を実施した。学生には、「学んだこと」、「今後の自己課題」
について自由記述式レポートを課して学習効果の評価を行った。
結果;「学んだこと」としては、「環境適応努力の理解」、「日本語の支援」、「外国人当事者への思い」、「異文化理解の必要性」について学んでいた。「今後の自己課題」は、約45%の学生が、「看護」の学習者としての課題、「人間」としての課題を認識し、小人数(12%)ではあったが、「社会」と関連した課題を認識していた。これらの結果より、当事者参加授業では、外国人当事者(看護師)を通して、外国人の生活や文化、社会的背景を学び、人間としての理解を深める学習効果があったと考えられる。
結論;国際看護教育における外国人当事者参加授業は、当事者の個性・特性を十分に理解した上で、国際的視野に立った看護実践能力を向上させる一つの方策となりうる可能性が示された。
Background and Purpose: In Japan, we generally perform international nursing education programs by trial and error. The purpose of this study was to evaluate the effects of lectures by international nurses on the understanding of different cultures and/or international party in nursing students.
Methods: We provided a lecture to 78 second grader nursing students by two Filipino nurses who came to Japan through Economic Partnership Agreement and work as a nurse for 5 years. After the lecture, we asked students to write a free report about "what you learned"and"future self-task". We analyzed the effects of the lecture based on the reports.
Results: Concerning about"what they learned", they did'adaptation skill of foreigner','need the support for Japanese language','careful consideration for foreigner'and'understanding of different culture'. For "future self-task", ~45% students realized'self-task of nursing and human'. In addition, ~10% students did'self-task of society'.
Conclusion: Our results suggested that the lecture by international nurse might be effective for nursing students to improve the nursing competence based on international point of view with the understanding individual characteristics.
国際看護教育、当事者参加授業、学習効果、看護学生
international nursing education, participating classes, learning effects, nursing students
出雲大社参拝の自律神経系に及ぼす影響について科学的検証を行った。被検者は日頃ストレスを感じている健常な看護大学4年次女子学生。出雲大社参拝前後の比較にて参拝後では自律神経機能活動が活性化し、自律神経のバランスが改善していた。
We reported the influence of Izumo Taiseisha visit was conducted on the autonomic nervous system. The subject was a 4th year female student at a nursing university who was usually stressed. Comparing before and after Izumo Taisha visit, autonomic nervous system activity was activated after worship, and autonomic balance was improved.
自律神経機能、交感神経、副交感神経、出雲大社参拝